Studio fotograficzne to miejsce do którego wcześniej lub później trafi każdy fotograf. Wielu początkujących fotografów ma problem z doborem sprzętu do własnego, domowego studia, dotyczy to zwłaszcza sprzętu oświetleniowego.

Studio fotograficzne to pełna kontrola światła i warunków, ale wiąże się to z podstawową wiedzą jaką trzeba posiąść. Studyjna terminologia może na początku sprawiać pewne kłopoty, dlatego na końcu tego artykułu przygotowałem dla Ciebie mini słownik podstawowych pojęć na jakie z pewnością trafisz planując swoją studyjną sesję zdjęciową.

Co znajdziesz na wyposażeniu studia fotograficznego.

Cyklorama

 Co oznacza to tajemnicze słowo? W skrócie, to duże tło, pionowa ściana połączona z podłogą łukiem. Dzięki temu sprawia wrażenie braku perspektywy za modelem. Granica między ścianą a podłogą znika. Cyklorama jest dużo trwalsza od kartonowego tła. Kiedy się zabrudzi wystarczy ją odmalować matową farbą.

Lampy błyskowe

LAMPY REPORTERSKIE I STUDYJNE

Lampy błyskowe można podzielić na dwie kategorie:

  • Lampy reporterskie zasilane bateriami, mobilne. Można ich używać na sankach aparatu lub ustawić osobno. Lampy na statywach są wyzwalane przez wyzwalacze radiowe, kabel lub fotocelę. Rozwinę ten temat w dalszej części wpisu.

Lampy reporterskie generują niewielką moc w porównaniu z lampami studyjnymi. Moc w lampach systemowych (reporterskich) wyrażona jest oznaczeniem GN lub LP co oznacza liczbę przewodnią. W zależności od klasy lampy, niektóre z nich wspierają tryb TTL, co w połączeniu z odpowiednim wyzwalaczem pozwala wykorzystać tryb HSS, co w praktyce oznacza możliwość ustawienia czasu migawki nawet do 1/8000 sek.

  •  Lampy studyjne

Zdecydowanie większe, cięższe, o większej mocy. Moc lamp studyjnych oznaczana jest w Ws (watosekundy). Jest przeznaczona do pracy w pomieszczeniach, jednak po podłączeniu jej do zewnętrznego powerpacka (akumulator) można jej używać w plenerze. Na rynku jest coraz więcej lamp studyjnych z wymienną baterią, co w połączeniu z dużymi mocami zwiększa jej zastosowanie również o sesje plenerowe.

Z czego składa się lampa studyjna?

oswietlenie studyjne
lampy studyjne

W jej skład wchodzi wiele elementów, ale nas interesuje to, co jest widoczne.

Żarówka modelująca (światło modelujące)

Ten element znajduje się tylko w lampach studyjnych. Rolą żarówki jest tworzenie światła, które podpowie Ci jak będzie rozkładało się światło i cienie na fotografowanym modelu. W momencie naciśnięcia spustu migawki światło modelujące gaśnie, a błysk jest wyzwalany poprzez palnik lampy.

Palnik lampy

Może mieć różne kształty, ale tylko jeden cel – wyzwolenie błysku.

Fotocela

fotocela

Jej celem jest wyzwolenie lampy  za pomocą błysku z innej, dowolnej lampy błyskowej.

Wyzwalacze radiowe do lamp błyskowych.

oswietlenie studyjne
podstawowy sprzet w studiu fotograficznym
stdio fotograficznbe od czego zaczac
sprzet studyjny fotografia

Zazwyczaj składają się z dwóch elementów: nadajnika i odbiornika. Zazwyczaj, ponieważ są w sprzedaży lampy, które posiadają wbudowany odbiornik, wtedy wystarczy tylko nadajnik na sankach aparatu.

Najbardziej uniwersalne są zestawy firmy Yongnuo, ale istniejątakże zestawy dedykowane dla danego producenta, np. zestaw Navigator dla lamp studyjnych firmy Quadralite.

W ten sposób doszliśmy do tematu modyfikatorów światła.

Modyfikatory światła

studio fotograficzne - pierwsze kroki

Światło błyskowe bezpośrednio z lampy będzie światłem ostrym, mało przyjemnym, tworzącym ostre cienie. W większości przypadków należy dążyć do zmiękczania światła, do tego właśnie służą modyfikatory. Dlaczego w większości przypadków a nie za każdym razem? Dlatego, że niektóre sesje wymagają ostrego kontrastowego światła.

Softbox

softbox oswietlenie studyjne

Softbox jest podstawowym wyposażeniem studia fotograficznego. Jest dostępny  w dużej liczbie rozmiarów. Jego zadaniem jest zmiękczenie światła, co redukuje ostre cienie. Softoxy mogą być prostokątem, kwadratem lub wielokątem. Te ostatnie znane są pod nazwą Octa lub octabox.

Wnętrze softboxa wykończone jest odbijającą powierzchnią, najczęściej w kolorze srebrnym. Światło wychodzące z modyfikatora przechodzi przez dwie warstwy dyfuzyjne. Jedną wewnętrzną i jedną zewnętrzną.

Beautydish

studio fotograficzne - podstawoawy sprzet

Potocznie nazywany słoneczkiem. Najczęściej wykorzystywany przy sesjach beauty. Daje ostre, kontrastowe światło. Dostępny jest w kilku średnicach. Z beauty-dishem można wykorzystać zewnętrzny dyfuzor, który zmiękczy światło.

Grid

modyfikatory swiatła w fotografii

Nazywany plastrem miodu. Można z niego korzystać praktycznie ze wszystkimi modyfikatorami. Jego zadaniem jest kierunkowanie światła. Jeśli chcesz z niego korzystać, pamiętaj, że pochłania on duże ilości światła, więc niezbędne może się okazać zwiększenie mocy błysku.

Parasolki fotograficzne

modyfikatory swiała
studio fotograficzne jaki sprzet

Najtańszy modyfikator, obecny chyba w każdym domowym studio fotograficznym. Dostępne w wielu rozmiarach. Dobrym rozwiązaniem jest parasolko-softbox, to połączenie parasolki i softboxa. Sam korzystam z tego rozwiązania bardzo często podczas sesji w plenerze lub wyjazdowych, gdzie nie ma za dużo miejsca aby użyć tradycyjnych, studyjnych modyfikatorów.

Mam nadzieje, że ten wpis będzie pomocny dla osób, które stawiają pierwsze kroki w fotografii studyjnej. Na koniec jeszcze mały słownik pojęć stosowanych w fotografii studyjnej. Zajrzyj również na inne wpisy w blogu , może coś Cię zainteresuje.

Mini słownik pojęć:

Cyklorama – studyjne tło do tworzenia zdjęć.

Wyzwalacz radiowy – pozwala na zdalne wyzwalanie błysku lampy.

Blenda – pozwala na modelowanie światłem, doświetla cienie korzystając z odbicia światła. 

V-flat – płaszczyzna do odbijania lub blokowania światła. Zastosowanie podobne do blendy, jednak w większym rozmiarze.

Strumienica (snoot) – pozwala na skupienie i ukierunkowanie światła, wykorzystywana głównie w fotografii artystycznej i portretowej.

Statyw C-stand – masywny statyw, zazwyczaj na kółkach, powala na montowanie ciężkich lamp i modyfikatorów.