jak pracowac z modelkami

Jak pracować z modelkami - pierwsze kroki cz.2"

SZTUKA POZOWANIA

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym czy pozowanie jest sztuką? Wydaje mi się że tak. Kilkakrotnie słyszałem od osób mi pozujących, że pozowanie nie jest takie proste, jakby to się wydawało patrząc z boku. Wymaga skupienia i wysiłku.

Przedstawię Tobie drogi czytelniku lub czytelniczko kilka podstawowych zasad odnośnie pozowania. Będą to zupełnie podstawowe informacje, ale bardzo ważne na początku drogi.

Istnieją trzy zasady, które są wspólne dla praktycznie każdego zakresu fotografii.


1. Kręgosłup nie powinien być idealnie pionowy, to wygląda nie naturalnie.
2. Ramiona nie powinny układać się idealnie poziomo.
3. Biodra nie powinny być skierowane prostopadle do obiektywu. Sylwetka wygląda szerzej, gdy jest ustawiona w ten sposób. Pamiętaj aby modelka stała z biodrami delikatnie ustawionymi pod kątem do obiektywu. Takie ustawienie sprawi, że sylwetka będzie wyglądała korzystniej na zdjęciu.

• POSTAWA

Bardzo ważną kwestią jest postawa fotografowanej osoby. Przygarbione plecy prowadzą do wyeksponowania ramion, które wydają się na zdjęciu nieproporcjonalnie wielkie, a szyja modelki krótka. Niektóre osoby mają tendencję do unoszenia ramion. Zwróć na to uwagę, ponieważ uniesione ramiona skutkują optycznie krótszą szyją.

• STOPY I KOSTKI

Ich eksponowanie to cecha głównie zdjęć reklamowych, jednak uznałem że powinny się znaleźć w tym poradniku, dlatego że w innych nurtach fotografii są równie często widoczne, dotyczy to zwłaszcza fotografii kobiecej.

Staraj się ustawiać stopy tak, aby widoczna była jedna pięta. Nigdy nie fotografuj stóp od przodu, bo stracą swój urok i nie będą się zbyt dobrze prezentować. Obciągnięte stopy w dół optycznie potrafią wydłużyć nogi modelki.

• BIODRA

Najlepsze efekty na zdjęciach otrzymasz przenosząc ciężar ciała na jedną nogę. Spowoduje to uniesienie jednej strony bioder, co doda sylwetce atrakcyjności.

• DŁONIE

To chyba jedna z największych bolączek początkujących modelek. Dłonie pełnią bardzo istotną rolę. Idealnie potrafią oddać emocje. Zwróć uwagę, co się z nimi dzieje, kiedy obserwujesz dwie osoby rozmawiające ze sobą. Na temat dłoni można się rozpisywać bardzo dużo, ja jednak przedstawię tylko te najważniejsze punkty.

- Dłonie nigdy nie powinny się znajdować na tej samej wysokości. Staraj się utrzymywać między nimi linię skośną.

- Unikaj pokazywania wnętrza dłoni. Najlepsze efekty uzyskasz pokazując dłonie z boku.

- Palce powinny być raczej blisko siebie, lekko zagięte, bo to jest ich naturalna pozycja. Modelka powinna mieć je ułożone swobodnie, nie napięte, bo to pociąga za sobą negatywne skutki. Napięte dłonie prowadzą do napięcia mięsni w innych partiach ciała, co nie wygląda korzystnie na zdjęciu.

- Ręce w kieszeniach. Staraj się ukryć kciuk, a pokazać palce.


• OCZY

Podobno są zwierciadłem duszy. I coś faktycznie w tym powiedzeniu jest. Zauważ, że oczy grają główną rolę w fotografii portretowej. Odpowiadają za emocjonalny kontakt z osobą oglądającą zdjęcia. Wzrok spiętej osoby jest bez wyrazu. Pamiętasz o czym pisałem na początku? Tak, dokładnie. O rozmowie. Dużo rozmawiaj z modelką, a od czasu do czasu warto sobie zażartować, to przełamie stres i rozluźni atmosferę. Ja czasami kadruję zdjęcie i następnie żartuję czekając na odpowiedni moment na wciśniecie migawki.

• USTA

Są tak samo ważne jak oczy. Potrafią dodać klimat do zdjęcia. Lekko rozchylone usta sprawią wrażenie większych i pełniejszych. Łagodzą one także linie brody, uniemożliwiając zaciskanie szczęki, przez co mięśnie twarzy są mniej spięte.


O pozowaniu, jak i samej pracy z modelką można by dużo pisać. Celem tego poradnika było zwrócenie Twojej uwagi na najważniejsze aspekty. Jeśli będziesz chciał pójść o krok dalej, to w internecie znajdziesz mnóstwo materiałów. Liczę, że ten poradnik pomógł Tobie w pierwszym kontakcie z fotografią osób i teraz w praktyce skorzystasz z rad w nim przedstawionych.


Jeśli interesuje Ciebie ta tematyka lub chcialibyscie uzyskać odpowiedzi na nurtujące Was pytania - napiszcie mi wiadomość, przygotuje następny wpis. Jednocześnie będzie to wskazówka dla mnie, że czytacie to, co tutaj tworzę. Możesz do mnie napisać na adres email lub za pomocą formularza kontaktowego. Jeśli wolisz media społecznościowe - tam też jestem do Twojej dyspozycji.