Jak pracować z modelką cz.1

Wpis ten kieruję do osób zaczynających swoją przygodę z fotografią osób. Jest on skierowany do początkujących fotografów jak i modelek. Ten poradnik ma za zadanie pomóc Tobie w wypracowaniu indywidualnego stylu i realizowaniu własnych pomysłów.

Na początku fotograficznej drogi większość fotografów ma podobny problem – łatwiej jest sobie wyobrazić pozę, którą chcielibyśmy odzwierciedlić na wykonanym zdjęciu niż wyjaśnić modelce czego oczekujemy. Dlatego dobrą praktyką i pomysłem jest przygotowanie przed sesją katalogu z wybranymi przez Ciebie przykładowymi zdjęciami. Zawsze możesz je pokazać modelce – to dużo łatwiejsze. Ile to razy starałem się przekazać słownie moją wizję fotografowanej osobie. Oczywiście, efekt został osiągnięty, ale to chwilę trwało.

Na jakie wyzwania musisz się przygotowac?

Nie odkryję Ameryki mówiąc że dobre zdjęcie nie jest dziełem przypadku. Na to składa się wiele czynników. Nawet w przypadku doświadczonych modelek nie zawsze jest to proste. Każdy może mieć gorszy dzień i nawet doświadczone osoby będą czekały na instrukcje od Ciebie.

Tworzenie doskonałych zdjęć wymaga cierpliwości, wiedzy i zaangażowania każdej ze stron. Niezależnie od tego, jak bardzo doświadczonym fotografem lub doświadczoną modelką jesteś, zawsze warto być otwartym na poznawanie nowych technik i trendów. Wszystko ewoluuje, dlatego warto być na bieżąco z nowinkami ze świata mody, fryzjerstwa, wizażu.

Praca z ludźmi

Każde zdjęcie powinno okazywać emocje. Jak myślisz? Co wpływa na udaną sesję? Po pierwsze każda sesja powinna być przez Ciebie zaplanowana. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że przychodząc na sesję nie mam na nią pomysłu. Ważnym elementem jest cierpliwość i stworzenie odpowiedniej atmosfery. Zawsze warto mieć jakąś przygotowaną muzykę w tle. Muzyka rozładuje pierwsze napięcie. Jak już wspomniałem wcześniej, do każdej sesji należy się starannie przygotować. Dobór stylizacji, tematyka i zakres zdjęć – to wszystko warto przedyskutować jeszcze przed sesją, zaoszczędzisz sobie później niedomówień.

Mam dla Ciebie kilka zasad, które pomogą Ci na początku drogi. Jedną z nich jest wzorowanie się innymi fotografami. Nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów, ale raczej na znalezieniu inspiracji. Na początku wspomniałem o katalogu prac ulubionych fotografów. Podczas sesji, jeśli skończą się pomysły, zawsze możesz do nich sięgnąć i poszukać natchnienia. Przy planowaniu zdjęć, zwłaszcza tych, gdzie inspirujesz się pracami innych, zawsze warto wkomponować w nie własne pomysły. Niech wyobraźnia będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. Pełne emocji portrety wymagają większego zaangażowania od fotografa niż od samej modelki, ale pamiętaj aby być otwartym na pomysły. Jesteście na sesji jako jedna drużyna, bądźcie kreatywni, rozmawiajcie ze sobą. Dobrze jest wykonać każdy kadr w kilku wariantach, które nieznacznie różnią się miedzy sobą.

Stopy i kostki

Ich eksponowanie to cecha głównie zdjęć reklamowych, jednak uznałem że powinny się znaleźć w tym poradniku, dlatego że w innych nurtach fotografii są równie często widoczne, dotyczy to zwłaszcza fotografii kobiecej. Staraj się ustawiać stopy tak, aby widoczna była jedna pięta. Nigdy nie fotografuj stóp od przodu, bo stracą swój urok i nie będą się zbyt dobrze prezentować. Obciągnięte stopy w dół optycznie potrafią wydłużyć nogi modelki.

Czym mogą być te różnice?

  • Zmiana mimiki
  • Zmiana układu rąk przy twarzy
  • Lekki obrot bider
  • Inne ułożenie włosów
  • Jak widzisz, to są drobnostki, ale mogą wpłynąć na klimat zdjęcia. Jedna ważna sprawa, musisz o niej pamiętać. Dla osoby stojącej przed obiektywem może to być stres, zwłaszcza, jeśli osoba nie robi tego zawodowo. Tą tremę pozwoli rozładować rozmowa przed sesją, to co wspominałem już wcześniej, obejrzyjcie razem zdjęcia, którymi będziecie się inspirować. Czasami warto wysłać modelce na kilka dni przed sesją inspiracyjne zdjęcia. Da jej to czas zapoznanie się z tematyką lub krótkie ćwiczenia póz przed lustrem. Warto też wcielić się w rolę modela i samemu stanąć przed obiektywem, zademonstrować modelce pozę. Uwierz mi, to bardzo pomaga, kiedy modelka spojrzy na plan z drugiej strony.

    W następnej części wskaże Ci jeszcze kilka istotnych punktów. Jeśli interesuje Ciebie ta tematyka lub chcialibyscie uzyskać odpowiedzi na nurtujące Was pytania - napiszcie mi wiadomość, przygotuje następny wpis. Jednocześnie będzie to wskazówka dla mnie, że czytacie to, co tutaj tworzę. Możesz do mnie napisać na adres email lub za pomocą FORMULARZA KONTAKTOWEGO Jeśli wolisz media społecznościowe - tam też jestem do Twojej dyspozycji.

    , , ,