Fotografia portretowa to chyba najczęściej praktykowana gałąź fotografii. Bardzo popularna zarówno wśród amatorów jak i zawodowców. Chętnie robimy portretowe kadry naszym bliskim, znajomym.

O czym trzeba pamiętać wykonując zdjęcia portretowe, aby efekt spełnił nasze i klienta oczekiwania?

 

1. Relacja z modelką lub modelem.

 Bardzo ważny punkt, który wpływa na przebieg sesji. Zapytasz pewnie, dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Pamiętaj, że pozująca osoba zrobi wszystko, aby dobrze wyjść na zdjęciach. Ma to jednak swoją ujemną stronę.

Jeśli model zbyt mocno koncentruje się na pozowaniu, zdjęcia wychodzą nienaturalnie. Można to zauważyć zwłaszcza przy osobach, które nie mają doświadczenia przed obiektywem. Taka osoba oczekuje pomocy i wskazówek od fotografa. Właśnie dlatego tak istotne jest poświęcenie chwili na omówienie planu sesji oraz udzielenie odpowiedzi na pytania modela.

2. Jaki obiektyw wybrać do portretu?

obiektywy do portretu

Warto postawić na dłuższe ogniskowe, jeśli tylko warunki na to pozwalają. Unikałbym szerokokątnych obiektywów, ponieważ z tego typu obiektywem musisz podejść blisko fotografowanej osoby, a ten typ obiektywu potrafi wprowadzić dystorsję, która może wprowadzić zniekształcenia obrazu.

Osobiście polecam obiektywy o ogniskowej 50mm lub 80mm, a jeśli robisz portret w plenerze lub dużej przestrzeni, to obiektyw o ogniskowej 135mm też będzie się bardzo dobrze sprawdzał. Obiektywy z tego przedziału ogniskowych są najbardziej uniwersalne do sesji portretowych. Pozwolą Ci na utrzymanie dystansu między Tobą a modelem, co z kolei wpłynie na komfort osoby pozującej. Nie każdy czuje się dobrze, kiedy ma obiektyw blisko twarzy. Nie muszą to być obiektywy stało ogniskowe, równie dobrze możesz użyć obiektywów typu zoom (24-70mm, 70-200mm).

3. Porządek w tle.

Zwróć uwagę na to, co znajduje się za modelem. W studio fotograficznym łatwiej jest zapanować nad tłem, ale warto o tym pamiętać, dzięki temu zaoszczędzisz trochę czasu podczas późniejszej obróbki zdjęcia.

W przypadku sesji plenerowych zwróć uwagę na tzw. „przeszkadzajki”.

Kadrując, upewnij się, że:

– z głowy modela nie wyrasta słup, pień drzewa lub inne przedmioty.

– w tle nie ma koszy na śmieci lub innych, niechcianych elementów.

4. Wybór odpowiedniej pory dnia oraz miejsca na sesję plenerową.

Unikaj robienia zdjęć w pełnym słońcu. Zwłaszcza, kiedy nie masz możliwości skorzystania z dyfuzora, który zmiękczy ostre, słoneczne światło. Ratunkiem w tej sytuacji może być znalezienie kawałka zacienionego miejsca, gdzie możesz ustawić fotografowaną osobę.

Wykonując zdjęcia staraj się podkreślić atuty modela lub modelki. Jak to się mówi: „Trening czyni mistrzem”.

Warto ćwiczyć, eksperymentować. Nie bój się zabawy z oświetleniem, zrozum światło, a ono pozwoli Ci uzyskać niesamowite efekty. Zdjęcia portretowe to bardzo dobry pomysł. Baw się fotografią, odkrywaj nowe możliwości.